Sněhová královna
Hans Christian Andersen, Jakub Maksymov
O síle lásky, která je tak velká, že i srdce z ledu roztaje
Gerda a Kaj nejsou sourozenci, ale jsou si tak blízcí, jako by jimi byli. Střep v srdci z temného zrcadla učiní ale Kaje krutým a chladným. Když Kaje unese Sněhová královna na svůj zámek, vydá se ho přesto odvážná Gerda hledat, aby ho zachránila. Do cesty se jí staví překážky a pokušení, které se jí snaží svést a odradit. Láska, kterou ke Kajovi chová ale nelze zmást žádnou vůní, zlatem ani cukrátkem. Neochvějná a upřímná láska vždy znovu Gerdě pomůže najít tu správnou cestu za milovaným Kajem. A její oddanost nakonec vysvobodí Kaje z královniny moci.
Premiéra 5. prosince 2025 na Hlavní scéně DLO
Realizační tým:
Režie | Jakub Maksymov
Scénografie | Olga Ziębińska
Hudba | Lazar Novkov
Hrají:
Ondřej Beseda
Andrea Zatloukalová
Lenka Macharáčková
Lucie Kraftová
Tomáš Rossi
Karel Růžička
![]()
Puppet cinema
je odvozena od formy live cinema. Live cinema je divadelní forma, v níž divák sleduje živou projekci právě snímaného obrazu. Puppet cinema pak spojuje formu live cinema s loutkami.
Puppet cinema propojuje divadelní a filmové postupy, zejména střih, velikost záběru nebo směr snímání, které umožňují tvůrcům hrát si s perspektivou, detaily, velikostí loutek a předmětů. Zároveň je ze záběru vynechaný loutkoherec, a proto vzniká silnější iluze oživení loutky.
Sněhovou královnu v naší inscenaci vnímáme jen jako pohled kamery, jako oko predátorky číhající na svou oběť. Využíváme filmového postupu subjektivní kamery, při němž se kamera stává jednou z postav.
Puppet cinema není v divadelním světě nic nového, na jevišti Divadla loutek Ostrava ho však v takovém měřítku uvádíme poprvé.
S formou puppet cinema má režisér Jakub Maksymov již bohaté zkušenosti z inscenací Chronoškriatkovia (Bratislavské bábkové divadlo), Kubik (mnichovské Kindertheater Fraunhofer), Frankenstein (pražské divadlo Komedie) a A ako Antarktída (Žilinské bábkové divadlo).
V hereckém souboru jsou pak zkušení fotografové, kteří své technické dovednosti zúročují také v inscenaci.
"Sněhová královna je ikonickým příběhem o odvaze, lásce a pokoře vůči osudu."
![]()
![]()
![]()
O režisérovi
![]()
Jakub Maksymov absolvoval Katedru alternativního a loutkového divadla na DAMU a věnuje se zejména loutkovému divadlu v kombinaci s nejrůznějšími technologiemi a netradičními formami. Zvláštní místo v jeho tvorbě zaujímá divadlo objektů, které zkoumá i teoreticky. Režíroval na Slovensku, v Srbsku, Bosně a Hercegovině, Severní Makedonii či v Německu. Experimentuje s výrazovými prostředky a technologiemi, vytváří autorské inscenace. Stal se Talentem roku 2020 v Cenách divadelních kritiky. Získal také několik ocenění z evropských festivalů, například Cenu Jana Borny festivalu Dítě v Dlouhé, Hlavní cenu festivalu PIF v Záhřebu, Cenu za nejlepší inscenaci na Prvním srbském Assitej festivalu.
Maksymov si ke své první režii v pozici uměleckého šéfa DLO přizval svůj stálý tým. Scénografii navrhla Olga Ziębińska, hudbu složil srbský skladatel Lazar Novkov. Společně již dříve vytvořili oceňované inscenace jako Tesla (Divadlo Komedie v Praze), Chronoskřítkové a Vodníček (Bratislavské bábkové divadlo), A jako Antarktida (Bábkové divadlo Žilina) a další.
O autorovi předlohy
Hans Christian Andersen se narodil v dánské Odense v roce 1805 do velmi chudé rodiny. Otec, který na rozdíl od matky uměl číst, mu vštípil lásku ke knihám, ale zemřel, když bylo Hansovi jedenáct let. Už jako malý měl Andersen vlastní loutkové divadlo, pro které psal první hry.
V dospělosti se pak stal dramatikem, prozaikem, básníkem, cestopiscem a pohádkářem. Napsal přes 170 pohádek, jak přepracovaných, které znal z dětství, tak zcela původních. Mezi nejznámější patří Malá mořská víla, Ošklivé káčátko, Císařovy nové šaty či Cínový vojáček. Když roku 1875 ve věku sedmdesáti let zemřel, byl už mezinárodně proslulým autorem.
Díky silnému morálnímu poselství, nadčasovým tématům a hluboké citovosti oslovují Andersenovy pohádky děti i dospělé. Jeho pohádky jsou obrazivé a autor v nich často polidšťuje přírodu, zvířata i věci, což je činí ideálním materiálem pro loutkové divadlo.

Zrod inscenace
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Foto ze zkoušek a z ateliéru: Tomáš Rossi
Foto z inscenace: Petr Chodura
Děkujeme za finanční podporu inscenace: